Friday 3 October 2014

haPPen tO mE -sEdEkaH-

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

D.U.I.T = Doa Usaha Ikhtiar Tawakkal
bermulanya dengan berdoa untuk mendapatkan apa yang kita rancang walaupun kita tahu Tuhan yang akan menentukan
setelah berdoa, dengannya berusaha pula kita lakukan demi mencapai apa yang kita inginkan
dan pula kita semestinya akan berikhtiar dalam melakukan setiap perkara untuk memastikan capaian digapai
oleh itu sesudah kita berdoa, berusaha, dan ikhtiar dengan jalan Allah Maha Besar, maka bertawakkallah kita kepadaNYA agar setiap doa usaha dan ikhtiar kita tadi melalui jalan yang sebenar2nya untuk mendapat apa yang kita inginkan..

Dari Abu Hurairah r.a. katanya :
Bersabda Rasulullah s.a.w. :
"Apabila seseorang telah meninggal dunia putuslah segala amalannya
kecuali tiga, sedekah jariah,
atau ilmu yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya
Hadis sahih riwayat Muslim

AllahuAllah
harini aku dapat rasa macam memang Tuhan nak tunjukkan kat aku
kalau dengan sedekah jua lah rezeki kita akan bertambah
mungkin sebelum ni ada tapi aku tak perasan..
harini baru tetiba terfikir macam ni..
Allahuakbar
mcm biasa masa kat masjid nak solat jumaat aku akan masukkan duit untuk didermakan dlm tabung bergerak
so aku mcm biasa jela
sbb banyak dah aku dgr ceramah kalau psl sedekah ni ckp tiap apa yang kita ada sebahagiannya ada jugak milik orang lain so berbagilah..
so itu jugaklah yang jd pegangan aku untuk kerap bersedekah walaupun sedikit
lepas balik solat jumaat tu biasa jelah then smbil melayan handphone tetiba tertidur sekejap..
petang tu tersedar lepas dgr suara riuh rendah kt luar rumah..
pastu aku pon keluar la then ternampak meja study and kerusi..
rupanya orang kedai perabut hantar..
aku ingat meja n kerusi ni untuk my sister la sbb dia kan cikgu mna tau bg mudah nak buat kerja dlm bilik..
sekali makabah aku tanya la untuk apa beli ni kat mysis..
sekali da mysis cakap ni present in advance untuk aku punye birthday next week..
mysis ckp ingat nak bg nextweek tp aku xda so dia bg awal
btw thank you so much to my sista..no words can i describe for this suprise..really appreciate on what you have done to me..much love mysis..
 SubhanaAllah..
mcm tak caya kan..tang ni aku tak terfikir lg pasal impak bersedekah..
then lepas maghrib td p la pasar malam putriwangsa..
saje je jenjalan sne sbb lame dah tak p
then usai beli belah terus balik
sesambil makan tu myeldestsister ni bg la bal. gaji abahku yang lalu sbb ada masuk dlm akaun mysis tu..
its about 8ty ringgit but mysis bg seratus sbb xde duit kecik
then abahku ckp xpela bg 5puluh je..
so aku ckp dgn mysis eh xpe long xnk t bg dua..
pastu tetiba je duit yg pada abahku tu bg kat aku
1st impression aku xmau la sbb bkn aku xde duit, lgpun aku gurau je dgn mysis tu td..
normal matter kalau dgn aku ade joke in every single conversation..
hehehe tapi kalau its a quiet serious aku be profesional la kan..
lepas aku argue sbb xnak..abah still nk bg..so aku mengalah jela..aku ambil jgk..
then from there aku terfikir..
maybe this is happen because apa yang aku dah berbagi td..
so ini aku rasa rezki Allah yang tersangat indah aku dpt sbb 1st time aku sampai terfikir ajaibnya bersedekah..
bukan hanya dapat dua kali ganda akan tetapi berkali kali kali ganda aku dapat in various form..
Syukur sangat aku dpt menikmati mcm ni..
Besar sungguh KuasaMu ya Allah....

kesimpulannya, sedekah adalah salah satu cara untuk kita menikmati cara bersyukurnya kita kepada Pencipta yang Maha Kaya..maksud disini juga bukan untuk mempercayai bahawa dengan bersedekah kita akan dapat imbalan balasan rezki dr segi yang sama..mcm2 lg cara Allah akan balas dgn niat baik kita..btw ini nikmat yang aku dpt harini dan aku bersyukur sekali..akan tetapi why not kita bersedekah walaupun sedikit..susah senang sma2 rasa..insyaAllah ada manisnya pada kita kelak..mcm2 lagi hikmah bersedekah so apa lagi jom bersedekah dijalan Allah..insyaAllah..

No comments:

Post a Comment